AktualnościJak odżywiać się w Święta?

Jak odżywiać się w Święta?

21 grudnia 2018

Święta, to wyjątkowy czas spędzony z najbliższymi, który bez wątpienia cenimy za wspólny czas spędzony z rodziną i jedzeniu pysznych potraw. Jeśli jesteśmy na diecie bez wątpienia jest nam trudniej. Czy powinniśmy zatem zrezygnować ze świątecznych dań? Niekoniecznie, wystarczy jedynie pamiętać o kilku zasadach żywieniowych dotyczących przyrządzania i spożywania potraw. Warto również skonsultować świąteczne menu z dietetykiem.

  1. Jeśli dysonujesz czasem przygotuj świąteczne potrawy samemu. Dzięki temu będziesz znał ich skład, a domowe jedzenie smakuje najlepiej. Gdy decydujesz się na zakup świątecznych dań skorzystaj ze sprawdzonego źródła lub dopytaj o sposób przyrządzenia potrawy i składników, z jakich jest wykonana. Unikaj gotowych dań z supermarketów.
  2. Przygotowujesz potrawy świąteczne sam? Postaraj się zachować kontrolę nad próbowaniem potraw w trakcie ich przygotowywania i ograniczyć je wyłącznie do niezbędnego minimum, tak aby później cieszyć się ich smakiem przy świątecznym stole.
  3. Jedz powoli i ciesz się smakiem potraw – nie spiesz się, delektuj się każdym kęsem. Dopiero po około 15-20 minutach od rozpoczęcia jedzenia podwzgórze (ośrodek w mózgu odpowiedzialny za uczucie głodu i sytości) wysyła do żołądka sygnał, że organizm otrzymał wystarczającą mu ilość pożywienia, dlatego im wolniej jemy tym lepiej.
Dietetyk Anna Soliwoda radzi, jak przyrządzić potrway wigilijne.
  1. Jeśli zależy Ci na zdrowych Świętach dla Ciebie i Twoich bliskich zadbaj, by na stole nie zabrakło świeżych warzyw i owoców. Podane w postaci surówek czy deserów dostarczą błonnika pokarmowego, który zapewni uczucie sytości i usprawni pracę przewodu pokarmowego, mocno obciążonego w okresie Świąt.
  2. Staraj się jeść regularnie i zachowaj odstępy między posiłkami. Nie ucztuj cały dzień – między posiłkami zachowuj 3-4-godzinne przerwy, aby organizm zdążył na spokojnie strawić pokarm.
  3. W przerwach między posiłkami można wybrać się na spacer. Wskazana jest umiarkowana aktywność fizyczna, która nie obciąży organizmu, który będzie trawił spożyte potrawy.
  4. Pamiętaj o prawidłowym nawodnieniu organizmu. Dzięki regularnemu dostarczeniu wody zjesz mniej oraz dostarczysz minerałów. Unikaj słodkich, gazowanych napojów, które zawierają puste kalorie.
  5. Nie jedz tuż przed snem. Zasypianie z pełnym żołądkiem jest niekorzystne nie tylko dla dobra sylwetki, lecz także dla samopoczucia. Uczucie ciężkości na żołądku zapewne długo nie pozwoli ci zasnąć.

W trakcie Świąt wcale nie musisz rezygnować z ulubionych potraw takich jak pierogi, bigos, barszcz, czy sałatki jarzynowej. Kierując się kilkoma prostymi zasadami możesz sprawić, że świąteczne dania będą nie tylko zdrowsze, ale i smaczne.

  1. Zamiast smażonych potraw w głębokim tłuszczu staraj się przygotowywać dania w piekarniku, gotować lub dusić.
  2. Do sałatki i surówek – zamiast tłustych sosów możesz dodać jogurt naturalny lub oliwę z oliwek.
  3. Zrezygnuj ze śmietany dodawanej do zupy grzybowej czy barszczu.
  4. Do bigosu zamiast wieprzowiny możesz dodać drób lub przygotować go w wersji wegetariańskiej.
  5. Zamiast śledzi w śmietanie możesz przygotować je w wersji jogurtowej lub z jabłkiem.
  6. Do wyrobu pierogów, uszek, czy ciast używaj mąk pełnoziarnistych, zrezygnuj z węglowodanowych wypełniaczy jak chleb, ryż, makaron czy ziemniaki, które zwiększają kaloryczność dań.
  7. Kompot z suszu przygotuj bez dodatku cukru, unikaj słodkich, gazowanych napoi.
  8. Oprócz ciast na deser doskonale sprawdzą się również świeże owoce jak: pomarańcze, jabłka, czy mandarynki.

Anna Soliwoda
Dietetyk z Carolina Medical Center