Uszy pozwalają nam słyszeć dźwięki, które są w rzeczywistości wibracjami powietrza. Drgania te przemieszczają się przez kanał słuchowy do cienkiej błony zwanej błoną bębenkową, która również hermetycznie zamyka kanał słuchowy od wewnątrz. Po drugiej stronie błony bębenkowej znajduje się rurka zwana trąbką Eustachiusza, która biegnie od ucha wewnętrznego do tylnej części nosa i gardła, umożliwiając przepływ powietrza do lub z ucha wewnętrznego, w zależności od tego, czy ciśnienie w nim jest wyższe czy niższe niż ciśnienie powietrza otoczenia.
Gdy samolot wznosi się, ciśnienie powietrza wewnątrz kabiny stopniowo maleje, aż osiągnie poziom, na którym pozostanie przez resztę lotu (na wysokości przelotowej). Ponieważ to ciśnienie powietrza jest niższe niż na poziomie gruntu, oznacza to, że część uwięzionego powietrza musi mieć możliwość ucieczki z ucha wewnętrznego. Jeśli tak się nie stanie, nieco wyższe ciśnienie spowoduje, że błona bębenkowa wybrzuszy się na zewnątrz. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, nadciśnienie w uchu środkowym po prostu zmniejsza się dzięki trąbce Eustachiusza.
Gdy samolot schodzi, ciśnienie powietrza wewnątrz kabiny stopniowo wzrasta, więc rosnące ciśnienie powietrza popycha bębenki do wewnątrz. Aby temu przeciwdziałać, ciśnienie powietrza po drugiej stronie błon bębenkowych w uchu środkowym również musi wzrosnąć. Aby to umożliwić, powietrze musi zostać zassane przez trąbkę Eustachiusza.
Kiedy uszy są zablokowane, na przykład podczas lotu z przeziębieniem lub infekcją zatokową, ciśnienie w uchu wewnętrznym może nie ulec zmianie w tym samym czasie i prawdopodobnie wystąpi dyskomfort, któremu może towarzyszyć stopień utraty słuchu, zawroty głowy i uczucie pełności w uchu. Objawy mogą nasilać się, gdy trwa to kilka godzin. Może wystąpić silny ból lub utrata słuchu, krwawienie z uszu lub uczucie wirowania, które może prowadzić do wymiotów. Kombinacja zmian ciśnienia na pokładzie samolotu i zablokowanych uszu w najgorszym przypadku może doprowadzić do pęknięcia błony bębenkowej. Omawiana dolegliwość w medycynie nosi nazwę barotraumy.
Każdy stan, który blokuje trąbkę Eustachiusza lub ogranicza jej funkcję, może zwiększyć ryzyko wystąpienia omawianego dyskomfortu.