Objawy takie jak parestezje gardła i krtani (uczucie zalegania ciała obcego, pieczenie, kłucie), nawykowe chrząkanie, długotrwała suchość śluzówki, zmatowienie głosu, skrócenie czasu fonacji (fonowania samogloski „a” podczas jednego pełnego wydechu), okresowe zaniki głosu, utrwalona chrypka z bezgłosem mogą być oznakami nieodpowiedniego używania lub nadużywania głosu i mogą przyczyniać się do rozwoju choroby. W początkowym etapie, dysfunkcja głosu przeważnie jest odwracalna, gdyż nie ma zmian organicznych w tkankach fałdów głosowych. Jeśli zaburzenie nie będzie leczone, może to prowadzić do poważniejszych problemów głosowych w przyszłości, takich jak torbiele, guzki i polipy, które są trudniejsze do leczenia.
Dlatego też, ważne jest, aby nauczyciele odpowiednio dbali o swoje głosy, między innymi przez włączenie poniższych wskazówek w codzienne życie zawodowe:
- Odpowiednie nawadnianie organizmu – suchość błon śluzowych dróg oddechowych ma szkodliwy wpływ na jakość głosu. Zaleca się picie od 6 do 8 szklanek wody dziennie. Należy unikać spożywania nadmiernych ilości kofeiny, która jest uważana za czynnik odwadniający. Korzystne jest również nawilżanie dróg oddechowych od zewnątrz – oddychanie parą wodną pomaga nawilżyć krtań i może być bardzo kojące dla podrażnionych strun głosowych;
- Unikanie uporczywego kaszlu i czyszczenia gardła – zamiast tego zaleca się przełykanie, ziewanie lub spokojne, wolne oddychanie przez nos;
- Oddychanie torem żebrowo-brzusznym, podczas którego można odczuć ruchy w dolnej części klatki piersiowej i brzuchu; pracuje wówczas najważniejszy mięsień wdechowy – przepona;
- Odpoczynek – zaleca się co najmniej 30 minut w ciągu dnia bez mówienia, najlepiej wykorzystanego na ćwiczenia oddechowe i relaksujące. Przed nauczaniem korzystne jest rozciągnięcie i rozluźnienie mięśni twarzy, aby uwolnić napięcie z twarzy i szczęki;
- Unikanie krzyków i dopasowanie głośności głosu do sytuacji. Najczęściej wykorzystujemy głos do konwersacji, podczas której nasz rozmówca jest w odległości 1-2 metrów. Nie musimy mówić wówczas głośno, ale też nie powinniśmy szeptać;
- Używanie zestawów wzmacniających podczas mówienia na zewnątrz lub w dużej przestrzeni;
- Próba zastosowania strategii niewerbalnych w celu przyciągnięcia uwagi uczniów lub zarządzania zachowaniem, np. klaskanie, stosowanie wcześniej ustalonego znaku, podniesienie ręki itp.;
- Udzielanie instrukcji niewielkiej liczbie dzieci, które mają obowiązek poinformować resztę klasy;
- Usadzenie uczniów w taki sposób, aby ci, którzy mogą wymagać dodatkowej uwagi, byli z przodu;
- Stanie w takim miejscu w klasie, w którym uczniowie będą mogli łatwo słyszeć nauczyciela, zbliżenie się do uczniów podczas rozmowy;
- Ograniczanie mówienia w nienaturalnym dla siebie brzmieniu głosu, np. podczas czytania dzieciom lub reżyserowania zabaw;
- Poprawienie akustyki w klasie, używając miękkich mebli i dzieł sztuki, zwłaszcza jeśli w pomieszczeniu znajdują się głównie twarde powierzchnie;
- Kontrolowanie postawy ciała – siedzenie lub stanie z wyprostowanym tułowiem, właściwe ustawioną miednicą i głową, z rozluźnionymi ramionami.
Zachęcamy do kontaktu z naszą Kliniką w przypadku doświadczenia trudności głosowych, w tym:
- Regularnej i / lub niewyjaśnionej utraty głosu;
- Słabego i zmęczonego głosu;
- Odczuwania wysiłku i/lub braku powietrza podczas mówienia;
- Chronicznego dyskomfortu, suchości, pieczenia lub bólu w gardle;
- Potrzebie częstego oczyszczania gardła;
- Przedłużającej i powtarzającej się chrypce przy braku infekcji;
- Utrzymującej się zmianie jakości głosu (wysokości tonu lub brzmienia głosu).
Nasi lekarze zdiagnozują lub wykluczą leżące u podstaw infekcje, choroby lub reakcje alergiczne. Po rozpoznaniu przyczyny czynnościowej problemu z głosem, w ramach programu Voice Care zaproponujemy spersonalizowany plan leczenia, polegający na kompleksowej i interdyscyplinarnej opiece zespołu lekarzy, logopedów, audiologów, foniatrów i fizjoterapeutów. Potrafimy szybko przywrócić sprawność narządu głosu i zapobiec rozwojowi problemów głosowych u nauczycieli, dzięki dysponowaniu najnowocześniejszym sprzętem do diagnostyki, leczenia i rehabilitacji głosu oraz nowatorskim metodom leczenia, m.in.:
- Osteopatii krtani Liebermana – mającej na celu zbadanie krtani poprzez ocenę stanu napięcia mięśni, ruchu stawów i ogólnej funkcji wszystkich jej mechanizmów. W przypadku zidentyfikowania napięcia mięśniowego i zmniejszonej elastyczności stosowana jest terapia manualna, prowadząca do usunięcia napięcia i przywrócenia normalnej funkcji głosowej. Ocena obejmuje również spojrzenie na istotne problemy związane z postawą ciała i nawykami oddechowymi, które odgrywają ważną rolę w zdrowym i wydajnym użyciu głosu;
- Terapii manualnej Mathiesona – poprawiającej funkcje głosowe i zmniejszającej dyskomfort odczuwany przez pacjentów poprzez masaż tkanek powięziowo- mięśniowych karku i szyi;
- Metodzie Laxvox – polegającej na wykonywaniu ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych przy użyciu specjalnej silikonowej rurki zanurzonej w pojemniku z wodą;
- Metodzie Crafta – będącej metodą terapii manualnej, skupiającej się na bólu i dysfunkcji w obrębie czterech obszarów: czaszkowo – żuchwowego, czaszkowo – twarzowego, czaszkowo – szyjnego i czaszkowo – nerwowego.
- Rytmiczno Ruchowej Rehabilitacji Głosu – holistycznej metody przywracającej fizjologiczny sposób tworzenia głosu. Na program składa się zestaw ćwiczeń podstawowych kształtujących świadomość ciała i właściwe nawyki głosotwórcze oraz ćwiczenia na zadaniach mówionych.
Decydując się na leczenie zaburzeń głosu w Klinice Optimum, mogą być Państwo pewni wysokiej jakości udzielanych usług oraz doskonałych efektów kuracji. Serdecznie zapraszamy na kompleksowe badanie głosu!