PoradnikiPROFILAKTYKA ZDROWIA: Letni fitness stóp

LETNI FITNESS STÓP

profilaktyka zdrowia

Zmiana obuwia na lżejsze niesie ryzyko wielu urazów stóp, w tym koślawego palca.

Ograniczmy zagrożenia dzięki ćwiczeniom wspomagającym stopy w ich codziennej pracy i przygotujmy je do lata.

Wiosna i wczesne lato jest tym momentem, kiedy możemy intensywniej zadbać o wizualną kondycję naszych stóp. Zimowa pora zmusza większość nas do noszenia butów ocieplanych, ciężkich, z wyższą i twardą cholewką oraz podeszwą. Wszystko to sprawia, że stopy oraz stawy skokowe czują zmęczenie. Chłody jednak mijają, a nogi nadal dzielnie nam służą w codziennym marszu, dlatego o ich kondycję i sprawność warto dbać przez cały rok.

O tym, w jaki sposób chodzimy: lekko płynąc czy ociężale stąpając, w głównej mierze decyduje potrzeba dostosowania pracy układu ruchu stopy do aktualnie realizowanej czynności (spacer, bieg bądź taniec). Warunki cywilizacyjne, wynalezienie sztucznych tworzyw, stosowanych w podeszwach butów, siedzący tryb życia, chodzenie po twardym i równym podłożu czy też wielogodzinne maratony w szpilkach spowodowały osłabienie mięśni i stopa staje się pasywna – nie reaguje na przeciążenia. To przyczyna powstawania różnych wad i kontuzji. Stopa aktywna – dynamiczna jest zdrowa, o ładnym kształcie, smukła, o zachowanych krzywiznach fizjologicznych. Podczas ćwiczeń zwykle nie myślimy o stopach, bo ich nie trzeba odchudzać. Można je za to kształtować i usprawniać ich pracę.

 

ZALETY AKTYWNEJ STOPY

Stopa aktywna to dynamiczny sposób poruszania się. O wyglądzie i funkcji stopy decydują nie tylko mięśnie w okolicy kostki, ale i w innych partiach nogi. Wszystkie należy ćwiczyć świadomie, czyli rozumiejąc ich wpływ na naszą stabilność i tym samym bezpieczeństwo podczas ruchu każdego dnia.

Następnie czas na „aktywne rozciąganie”: raz jedną, raz drugą piętę unosimy w górę i opuszczamy. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy. Aby pobudzić mięśnie krótkie stopy oraz te, które utrzymują w równowadze stawy stóp, warto przejść się po zimnej podłodze, np. po terakocie. Podczas takiego spaceru trzeba rozpocząć krok od pięty i przejść na pierwszy staw śródstopno-paliczkowy, a potem łagodnie wybić się z dużego palca.

Po porannym prysznicu polecam podnieść z podłogi mokry ręcznik, ale nie rękoma, lecz palcami stóp.

Zrzut ekranu 2016-05-12 o 07.27.32Zrzut ekranu 2016-05-12 o 07.32.52

 

W PRACY

Jeżeli nosimy w pracy buty na obcasach, to warto dać nogom w ciągu dnia chwilę wytchnienia. Można zastosować krótki masaż poprzez uciskanie lub mocniejsze głaskanie podeszwy oraz powtórzyć poranne statyczne rozciągania łydki. Ponieważ palce w butach zazwyczaj są ściśnięte, można je trochę rozruszać za pomocą prostych ćwiczeń, takich jak tzw. gra na pianinie i rozczapierzanie.

 

W CZASIE WOLNYM

Podczas urlopu warto skorzystać ze zmiany otoczenia. Wykorzystaj-my wtedy różnego rodzaju pod-łoże, by ćwiczyć. Trawa lub piasek znakomicie mobilizują mięśnie do wysiłku, a pracować będą nie tylko stopy i łydki, ale również uda i pośladki. W domu świetnym niestabilnym podłożem może być materac na łóżku.

 

NA SIŁOWNI

Przeprowadzając trening w siłowni, zwróćmy uwagę na stopy: jak są ustawione podczas przysiadów, wykroków, podskoków czy biegu. W tym celu możemy wykorzystać wszystkie przybory, które mają miękką podstawę, np. bosu, togu lub materace. Stojąc na nich obie-ma nogami lub na jednej, możemy ćwiczyć utrzymywanie równowagi, wykonywać na nich przysiady albo naskakiwać jedną nogą. Najważniejszą zasadą podczas wykonywania tych ćwiczeń jest utrzy-manie w jednej linii biodra, kolana i stopy – palce skierowane do przodu. W przeciwnym wypadku kolana i stopy będą się koślawić.

Mięśnie stabilizujące stopę i staw skokowy czasem okazują się leniwe podczas pozycji statycznej, czyli w staniu. Natomiast gdy tylko rozpoczynamy ruch, aktywują się i dobrze wykonują swoją pracę.

PORANNE MANEWRY-STATYCZNE rozci•ganie m brzuchatego ąydki

 

Obejrzyj więcej filmów i zdjęć:

qrcode

 

Nie zapominajmy, że to od nas samych zależy, jak długo nasze stopy pozostaną w dobrym zdrowiu bez urazów i kontuzji. Warto wspomóc je w codziennej pracy, by dłużej cie-szyć się ich sprawnością i smukłym kształtem. Więcej porad naszego specjalisty oraz ćwiczeń przeciwdziałających najczęstszym problemom dotykającym stopy, m.in. halluksom czy płaskostopiu, znajduje się w kontynuacji artykułu na naszej stronie internetowej carolina.pl. Zapraszamy do lektury.Agnieszka Rosinska

 

AGNIESZKA ROSIŃSKA

FIZJOTERAPEUTKA W CAROLINA MEDICAL CENTER